APU

Jag har en irritation gällande APU. Det är inte min favorit heller för övrigt. Jag lyckas alltid hamna på ställen där jag inte lär mig något och enbart används som skit-görare.
Första ställe i årskurs 1 var storkök, då jag hamnade på ett dagis där jag bor. Min främsta arbetsuppgift var att skala och hacka grönsaker. Varje dag. Sen förberedde jag småttingarnas frukostvagnar, vilket var simpelt. Men att laga mat? Icke. Jag fick inget hum om någonting gällande storkök egentligen, trots att jag försökte vara intresserad så fick jag bara luddiga svar.

Denna gång i årskurs 2 så är jag på ett hotell. Ett hotell där jag enbart städar och serverar kaffe. Hotell-städ kan jag sen innan då jag arbetat på hotellet i fråga tidigare. Nu har dom bytt ägare, men den nuvarande vet om att jag varit städerska där tidigare. Vad får jag för främsta arbetsuppgift? Städa.
Nu undrar ju jag spontant. Är det inte meningen att man ska lära sig saker när man är på sin arbetsplatsförlagda utbildning?

Jag ringde och pratade med min lärare som har hand om oss i hotell-kursen och frågade om det inte fanns någon möjlighet att få byta praktikplats. Då jag vet att alla hotell är upptagna av mina klasskamrater så hade jag en turist- eller resebyrå i åtanke då detta är något jag kan tänkas arbeta med efter skolan.
Men icke. Det måste vara ett hotell. Eftersom vi läser turism nästa år så tänkte jag att den slags praktikplatsen kunde vara något. Men nej.

Jag önskar skolorna kunde gå med på att skräddarsy lite saker utifrån det eleven vill och är intresserad av. Inte vara så inrutade.
Jag försökte få tag på våran studievägledare och se vad det innebär ifall jag helt enkelt struntar i att vara städtant sista 2 veckorna. Då hör jag i telefonen av en svarare "hemma pga vård av barn". GAH.
Kompis det går bra nu.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Det där har du helt rätt i! jag lär mig ingenting jag är också städare och slavarbetare..



2009-04-03 @ 00:58:24
URL: http://www.S00F.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0